Na een mooie week ligt de Eelkje2 weer voor de wal, op haar ligplaats in Heeg.
Met een goed voorseizoen (een 2e plek in Rotterdam en een 2e plek bij de Slach om Heech) waren de verwachtingen voor de IFKS hoog. Het eindresultaat is echter helaas niet wat we ervan hadden gehoopt. Maar na 3 slechte dagen in het begin van de week hebben we flink vooruit kunnen zeilen en daar zijn we trots op!
Het was op de 1e dag dat door een misse slag in het 2e kruisrak op Hindeloopen de wedstrijd werd omgedraaid. Van een mooi uitgangspunt in het midden van de vloot vielen we ineens naar de achterhoede.
Op Stavoren zorgde onze gretigheid voor een valse start. Helaas hing de zogenaamde U-vlag en dat betekende voor ons een diskwalificatie, samen met nog 4 andere skûtsjes.
Op het Heegermeer werd er gestart met zeer weinig wind. In de ochtend en middag hadden we de wind bestudeerd bij de wedstrijd van de andere klasse. Echter bij onze start kwam de nieuwe wind op aan de andere kant van het kruisrak. De skûtsjes die daar niet lagen vormden daarna direct de achterhoede, waaronder wij.
Maar we lieten de kop niet hangen; na drie slechte resultaten was de vastberadenheid en het fanatisme alleen maar groter!
Op het Slotermeer zeilden we naar de 4e plek. Het was een wedstrijd met wederom veel veranderingen in de wind. Tijdens de start waaide het zo’n 18 knopen en veel skûtsjes hadden gereefd. De Eelkje2 voer vol tuig en kwam als 7e rond de eerste ton. De wind nam daarna langzaam af. Het was een spannende strijd waarbij we uiteindelijk als 4e finishten. Dat was de opsteker die we konden gebruiken! Na het goede voorseizoen wisten we dat we voorin konden varen, maar dat was tijdens de eerste wedstrijden nog niet gelukt.
Op Echtenerbrug lag er voor het eerst een Op en del-baan in. Deze baan is veel tactischer dan de Olympische baan die er het begin van de week was ingelegd. En op het grote water bij Echtenerbrug biedt dat veel mogelijkheden. De Eelkje2 kwam heel mooi van de startlijn. Alleen omdat de randen van de baan werden opgezocht, een tactiek die veel kan brengen maar waarmee je ook kan inleveren, zakten we daarna wat terug naar het midden. De mooie voordewindse rakken boden tactische mogelijkheden en zo pakten we een aantal plaatsen terug. In het kruisrak was de wind gedraaid en was de rechterkant van de baan voordelig. Uiteindelijk kwamen we als 4e over de finish, maar omdat er door een protest voor ons een skûtsje uit ging werden we 3e en kon eindelijk de vlag in de top!
Bij de eerste wedstrijd op Lemmer was er wederom veel wind en het krappe water in de baai zorgde voor een hectische wedstrijd. We werden eerst gehinderd bij onze start, maar kwamen desondanks nog als 7e rond de eerste ton. Door de Op en del-baan bleef de vloot compact en was er heel veel strijd. In het laatste voordewindse rak verloren we 3 plaatsen doordat een ander skûtsje een loefpartij begon. In het aandewindse rak naar de finish konden we die weer terugpakken door de juiste kant van de baan te kiezen en finishten we als 7e.
Op de laatste dag in Lemmer was de wind nog sterker. De ene na de andere klasse werd afgelast. We zijn met de rubberboot het water op geweest en het was duidelijk niet zeilbaar. Volgens de voorspellingen zou de wind gaan afnemen waardoor we in spanning afwachtten of we toch nog aan de bak konden. Helaas nam de wind niet af en rond de klok van 14.00 uur werd ook de grote A afgelast. Erg jammer, we hadden graag nog een mooie wedstrijd willen zeilen.
Ondanks een tegenvallend zeilresultaat, een 9e plek in het eindklassement, is het een mooie IFKS geweest. We hebben een prachtige fanatieke ploeg (het E-team!) en samen veel geleerd. We zien uit naar de rest van dit zeilseizoen!