De opkomst met 14 personen bij de A4All en 16 bij De Rotterdam was enthousiast te noemen.
A4All
Na een presentatie over de aanbesteding en werkzaamheden bij de verlenging van de A4 van Delft naar Schiedam door Jan Pols kregen wij een rondleiding over het terrein. Met de benodigde PBM en instructie mochten wij het terrein op.
Het tracé bestaat uit 5 delen:
Aansluiting bij de A4 Delft, half verdiept tracé door natuurgebied met ecoduct, verdiept tracé, een tunnel en aansluiting op het Kethelplein.
De tunnel is bijna gereed. De brandwerende plafondplaten werden in gehangen en de verlichting brandde. De tunnel was helemaal schoon en na het plaatsen van installaties kan men overgaan tot asfalteren.
Bij het verdiepte tracé was men bezig met het maken van 40 meter diepe wanden welke worden gegraven en daarna volgestort met beton.
De Rotterdam:
In de centrale hal van de Rotterdam werden wij ontvangen voor de rondleiding.
Het pand beslaat 160.000m2 en bestaat uit een plint met 2 ondergrondse parkeerlagen, 3 bovengrondse parkeerlagen, een centrale hal met toegang tot het hotel en het kantoor van gemeente Rotterdam. Via een aparte ingang komt men bij de appartementen.
We zijn begonnen op de 2e ondergrondse parkeerlaag om de stempels te bekijken die tijdens de bouw het gebouw in evenwicht moesten houden vanwege de ondergrond waarop werd gebouwd.
Vervolgens hebben wij een van de hotelkamers bezocht. Het architectenbureau van Rem Koolhaas OMA is niet alleen verantwoordelijk geweest voor het ontwerp van het gebouw, maar is ook gevraagd om de binnenkant van de centrale ruimten en het hotel te verzorgen. Het gebouw is opgetrokken in beton, glas en staal. Deze elementen zijn in het interieur ook duidelijk zichtbaar.
Het was een stralende dag dus vanaf de 42e etage hadden wij een super uitzicht over Rotterdam.
Presentatie Blauwhoed:
Na afloop van de rondleiding zijn we voor de borrel naar de bar gegaan op de 7e etage. Philip Smits van Blauwhoed heeft tijdens de borrel een presentatie gegeven over de ontwikkeling van zijn bedrijf gedurende de crisisjaren, het gebruik van social media en bigdata om klanten te informeren maar ook om het consumentengedrag te vernemen. Een heel enthousiast, dynamisch en interessant verhaal.